Bacaan Suci Al Quran

Rahsia Tingkat 2 Masjid Nabawi...Pemandangan Indah di Madinah...

Assalamualaikum para pembaca sekalian,

Hari ini masuk hari ke 7 kami berada di bumi Madinah... Besok kami akan berangkat ke kota suci Mekah... tempat yang paling mulia di dunia... Subhanallah...

Hari ini, banyak masa di habiskan di Masjid, raudhah, membaca al Quran, melawat makan Nabi Muhammad.. entah bila lagi kami akan kembali ke sini...

Sepanjang berada di Masjid Nabawi, saya perasan, kubahnya sering bergerak sendiri terutama waktu hujan, pagi dan malam... Rasa curiga di hati, ingin melihat di mana kubah ini dan pergerakkannya.

Selepas solat subuh, saya berjalan ke kanan masjid sehingga ke hujung. Saya terlihat segolongan jemaah menaiki escalator naik ke atas tingkat 2. Tergerak di hati untuk melihat ke mana perginya jemaah ini.

Subhanallah, sungguh indah ciptaan Allah... pemandangan yang cukup hebat apabila berada di atas masjid Nabawi.. tidak pernah saya sampai di sini... 



Di atas ini, sama seperti layanan di bawah, ada karpet, air zam zam , Al Quran dan sebagainya... Saya berada di sini sehingga terbit fajar.. menanti matahari naik.. sungguh indah perjalanan malam dan siang mengikut aturannya.. perlahan -lahan suasana bertukar..



Bahagian atas masjid Nawawi adalah open area dan tiada atap... Namun ada suatu tempat di tengah tengah masjid ada lindungan yang bergerak secara automatic apabila panas.


Apabila matahari sudah terbit, apabila saya selesai menunaikan solat Dhuha, petugas Masjid Nabawi mula menggulung karpet dan membersihkan ruangan atas Masjid Nabawi.




Saya syorkan ambil lah peluang ini untuk melihat keindahan kota Madinah dari atas Masjid Nabawi ketika anda berada disana. Namun, tingkat ini hanya limited untuk kaum lelaki sahaja.. Gunakan lah peluang ini.. Insyallah...



No comments:

Post a Comment

More tips and stories

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...