Bacaan Suci Al Quran

Solat Sunat Tahajjud... Solat Amalan Nabi....

Assalamuaikum para pembaca sekalian,



Salah satu ilmu yang diceritakan oleh proffessor Muhd Kamil Ibrahim adalah keajaiban solat tahajjud... iaitu solat malam...beliau sangat lalai ketika di Malaysia dan mengejar keduniaan semata-mata... namun Allah memberi dia suatu kelebihan... iaitu mudah untuk berjaga malam... pukul 2:30 am.. Prof Muhd Kamil pasti bangun untuk membaca dan membuat kerja...



Di Madinah, manusia sudah bangun seawal 1:30am untuk ke Masjid Nabawi bagi mengerjakan Qiamullai.. Antara kelebihan solat sunat Tahajjud:

Solat Tahajud merupakan salah satu solat malam yang memiliki banyak keutamaan, baik keutamaan untuk dunia maupun akhirat.

1. Dikabulkannya doa-doa kita

Dari Jabir radliyallahu’anhu, ia berkata, “aku mendengar Rasulullah sholallahu ‘alaihi wassalam bersabda : Sesungguhnya pada malam hari itu benar-benar ada saat yang seorang muslim dapat menepatinya untuk memohon kepada Allah suatu kebaikan dunia dan akhirat, pasti Allah akan memberikannya (mengabulkannya); dan itu setiap malam” (HR Muslim dan Ahmad)

2. Solat yang paling utama

Bersabda Rasulullah Sholallahu ‘alaihi wasaalam, “seutama-utama solat sesudah solat fardu ialah solat sunnat di waktu malam (HR Muslim)

3. Allah menjanjikan surga bagi orang-orang yang melakukan qiyamul lail

Abdullah bin salam mengatakan, bahawa nabi Muhammad sholallahu ‘alaihi wa salam bersabda,

“Hai sekalian manusia, sebarluaskanlah salam dan berikanlah makanan serta solat malamlah di waktu manusia sedang tidur, supaya kamu masuk surga dengan selamat” (HR Tirmidzi)

4. Akan mendapatkan tempat yang terpuji

Pada malam hari, hendaklah engkau solat Tahajud sebagai tambahan bagi engkau. Mudah-mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji (qs. Al Isra: 79)

Jika tuan tuan lihat betapa besarnya kelebihan mengerjakan solat tahajjud.. Insyallah, mari kita mulakan dan lakukannya secara istiqamah...

Cara niat solat Tahajjud:

" Sahaja aku solat sunat tahajjud 2 rakaat kerana Allah Taala"

Selepas memberi salam, bacalah doa berikut:

" Ya Allah, Bagi Mu kepujian, Engkau lah Cahaya di langit dan di bumi, bagi engkau kepujian, Engkau yang mendirikan langit dan bumi, bagi engkau kepujian, Engkau tuhan di langit dan di bumi, dan segala yang terkandung padanya, Engkau yang maha benar, dan janji engkau adalah benar, dan percakapan engkau adalah benar, dan bertemu engkau adalah benar, dan syurga adalah benar, dan neraka adalah benar, dan hari kiamat adalah benar,

Ya Allah, kepadamu aku berserah,  dan dengan Mu aku beriman, dan kepada mu aku bertawakkal, dan kepadamu aku bertaubat, dan kepadamu aku mengadu, dan ke arah mu  aku menghakimi, ampuni lah dosa dosa ku,  ampunilah dosa dosa ku yang lampau dan kemudian, ampunilah dosa dosa yang aku tahun dan tidak tahu, dan apa yang dirahsiakan serta apa yang dizahirkan.

Engkau Tuhan ku, tiada tuhan melainkan Engkau"

Anda boleh lakukan solat tahajjud sekurang kurangnya 2 rakaat sehingga 12 rakaat.



No comments:

Post a Comment

More tips and stories

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...